Text/HTML حداقل
افزودن محتوا...مقدمه: برنامه ريزي جريان مستمر از تصميم هاي سيستماتيك مي باشد كه با دردست داشتن بهترين اطلاعات نسبت به آينده به مرحله اجراء در مي آيد. ( پتر دراكه ) در زندگي روزانه، هر انساني به عنوان موجودي كه در حصار مسائل و مشكلات زندگي محاصره مي باشد فقط با برنامه ريزي و تعيين اهداف مورد نظر و روش دست يابي به آنها درزمان مشخصي اعم از كوتاه مدت مي تواند در جهتي صحيح حركت نموده و از موانع عبور نمايد. برنامه ریزی استراتژیک (راهبردی) اصولاً يك نگرش و راه زندگي است كه متضمن تعهد به عمل برمبناي انديشه و تفكر آينده نگر، تصميم قاطع در اجراي امور منظم و مداوم، و بخشي انفكاك ناپذير حركت انسان در طول سال محسوب مي گردد ودر سازمان ها هم برنامه ریزی ركن اساسي هرگونه اقدام و حركتي مي باشد. بدون شك بهره گيري از نظرات وافكار ديگران موجب غناي بيشتر سيستم ها وپديده هاي اجتماعي است . اين امر يعني مشاركت ٬ بهره مندي از نظرات ومشاوره با ديگران ٬ در سطوح مختلف علمي ويادگيري نقش اساسي در بهبود رويه ها ٬ نوآوري وخلاقيت وزمينه ساز بهبود در بسياري از مسايل پيش روي سازمانها وجوامع است .با اين حال در سازمانها و باروش هاي موجود در دستگاهها يا به اين مقوله توجه نمي شود ويا سازوكار مناسبي براي آن وجود ندارد. برنامه ریزی راهبردی مي تواند در ارائه اولويت بندي ودر نتيجه تصميم گيري براي هر حرکتی وقابليت اجرايي بودن ویا نبودن آن پاسخ مشخصي را اعلام نموده و امتياز بندي كند ويا تغييرات سازمان را به ازاي اجراي هر تصمیمی بيان داشته ويا عمليات لازم براي تغييرات در ساير موارد وبهبود برايند را بيان نمايد. در هرحال بهبود اثر بخشي نظرات وعملياتي نمودن آنها از ديگر موارد مد نظر می باشد. برنامه استراتژیک بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) ابدانان با مشارکت تیم مدیریت اجرایی بیمارستان با برگزاری بیش از 30 ساعت جلسات همفکری و مشارکت تهیه گردیده است که از فعالیت تمام این عزیزان که با حمایت همه جانبه خود زمینه تهیه و تکمیل این سند را فراهم نمودند، تشکر و قدر دانی می گردد. اعضای تیم برنامه ریزی استراتژیک بیمارستان ردیف نام و نام خانوادگی سمت 1 دکتر نصرت الله همتی رئیس بیمارستان 2 ابراهیم کریمی مترون 3 کبری گودرزی مسئول بهبود کیفیت 4 پروین سهرابی کارشناس اعتبار بخشی 5 پروین سهرابی کارشناس هماهنگ کننده ایمنی 6 فتح الله محمدی مسئول امورمالی 7 نوشین دارابی سوپروایزرآموزشی 8 مصطفی نصیری مسئول منابع انسانی گذری بر شهرستان: آبدانان ، یکی از شهرستانهای حوزه جنوب ایلام است . جمعیت این شهرستان 51837 نفر میباشد که از این تعداد 18016 نفر روستایی و32729 نفر جمعیت شهری را تشکیل می دهد. این شهر در دامنه ی رشته کوه کبیرکوه قراردارد . شهر آبدانان از نظر طبیعی دارای مناظر و چشم اندازهای طبیعی است که مهم ترین آن ها رشته کوههای دینارکوه و کبیر کوه, دریاچه های دو قلوی سیاه گاو و آثار باستانی دوره های مختلف تاریخی است. بارگاه مطهرامام زاده سید صلاح الدین محمد نیز جلوه ای روحانی و معنوی به این دیار بخشیده است, در جوار آن حضرت شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی آرمیده اندکه حضورجاودانه ی شهدای گران قدر این عظمت و معنویت را دو چندان کرده است. معرفی بیمارستان بیمارستان قدیم رسول اکرم (ص) آبدانان در سال 1374 با حضور مسولین وقت افتتاح گردید . این مرکز در زمینی به مساحت 21000 متر در جنوب غربی شهر آبدانان قراردارد .که پس از افتتاح بیمارستان جدید و اجرای طرح تحول نظام سلامت ،فعلا از آن بعنوان درمانگاه تخصصی استفاده میگردد. 1-در بهمن ماه 1392 با حضور رؤسای دانشگاه و نماینده محترم مردم جناب دکتر احمدی در مجلس شورای اسلامی افتتاح گردید. 2-این بیمارستان با جداسازی بخش اطفال و افزایش تخت های مصوب هم اکنون دارای 50تخت فعال می باشد که دارای واحدهای ذیل میباشد. آزمایشگاه – اتاق عمل – رادیولوژی – دیالیز – بانک خون – اورژانس-بلوک زایمان – بخش داخلی وجراحی زنان و مردان-بخش اطفال-ودرمانگاه تخصصی با حضور پزشکان متخصص داخلی ،جراحی عمومی،زنان و زایمان، اطفال ، رادیولوژیست،روانپزشک و بیهوشی در دو شیفت صبح وعصر میباشد. لازم به ذکر است که در سال 1395 با نصب و راه اندازی دستگاه سی تی اسکن در واحد رادیولوژی بیمارستان قدیم ،جذب متخصصین داخلی مغز واعصاب نیز صورت پذیرفت ودرحال حاضر با جذب متخصص قلب به زودی شاهد راه اندازی بخش ccu خواهیم بود. پرسنل مجرب و سخت کوش این مرکز با تلاش و پشت کار مثال زدنی ، خدمت به مردم را وجه همت خویش ساخته اند و صادقانه در حوزه ی درمانی با استفاده از امکانات موجود از هیچ کوششی برای خدمت به مردم شهید پرور این خطه فروگذار نکرده اند . . واژه نامه (Terminology) رسالت (Mission): مشخص كننده فلسفه وجــودي سازمان بوده و شامل اهداف، وظايف اصلي، ويژگي ها و ارزش هاي حاكم بر آن سازمان مي باشد. چشم اندازه (Vision): شرايط وقوع و تحقق رسالت سازماني را به نمايش گذاشته و باعث ايجاد انگيزش در مجموعه و دريافت كنندگان خدمات مي گردد. ارزشها (Value): مجموعه قوانين ثابت و غير متغيري است كه كل استراتژي ها بر مبناي آنها شكل گرفته و در تمام طول زمان اجرا، با تكيه و نگاه بر آنها استراتژيها به اجرا گذاشته مي شوند. نقاط قوت (Strengths) (S): مجموعه منابع و توانمندي هايي داخل سازماني است كه سازمان را در جهت نيل به اهداف خود ياري مي نمايد. نقاط ضعف (W) (Weaknesses): مجموعه اي از عوامل داخل سازماني مي باشد كه مانع از تحقق اهداف سازمان ميگردند. فرصت ها (O) (Opportunities): مجموعه اي از امكانات بالقوه خارج از سازمان كه در صورت بهره گيري از آنها توانمندي هاي سازمان افزايش خواهد يافت. تهديدها (T) (Threats): مجموعه اي از عوامل موثر و مداخله گر خارج از سازمان كه مانع از اجراي برنامه ها و تحقق اهداف سازمان مي گردند. عوامل داخلي (SW): مجموعه نقاط قوت و ضعف سازمان را عوامل داخلي گويند. عوامل خارجي(OT) : مجموعه فرصت ها و تهديدهاي سازمان را عوامل خارجي مي گويند. استراتژي (Strategy): مجموعه اي از راهها كه باعث رساندن سازمان به اهداف از پيش تعيين شده خود ميشوند. استراتژي هاي SO: استراتژي هايي كه با استفاده از نقاط قوت در جهت بهره گيري از فرصت ها تدوين ميشوند. استراتژي هاي ST: استراتژي هايي كه باعث كنترل تهديدها و يا تبديل آنها به فرصت مي شوند. استراتژي هاي WO: استراتژي هايي كه جهت استفاده از فرصت ها، و رفع كمبود ها تدوين مي شوند. استراتژي هاي WT: استراتژي هايي كه سازمان را در برابر تهديدها حفظ كرده و توانمندي سازمان را جهت كنترل و يا تبديل تهديد به فرصت افزايش مي دهند. بیانیه رسالت: ببمارستان حضرت رسول اکرم (ص)با تکیه بر الطاف الهی و سرمایه های ارزشمند انسانی باهدف ارتقاءسطح خدمات درمانی،تشخیصی، مراقبتی و آموزشی در محیطی آرام در بالاترین سطح کیفی وبرای ارتقاء سطح سلامت جامعه بر مبنای استانداردهای بیمارستانی واجرای صحیح طرح تکریم ارباب رجوع وحفظ کرامت انسانی مبتنی بر ارزشهای انسانی راه اندازی شده است. ارزشها:  رضایتمندی و تکریم ارباب رجوع  رعایت ایمنی بیمار و کارکنان  پاسخگویی  توانمند سازی سرمایه های انسانی  آموزش محوری  رعایت منشور حقوق بیمار  کیفیت گرایی  سرعت در ارائه خدمات  شور و نشاط  مدیریت مشارکتی  حفظ محیط زیست  قانون مداری چشم انداز(Vision) بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) آبدانان برآن است تا سال 1397 با تکمیل فضای فیزیکی وتجهیزات مدرن مورد نیاز ضمن بهره گیری از حداکثر توان پرسنل و پزشکان متعهد و متخصص خود در راستای ارائه خدمات آموزشی درمانی مطلوب و منطبق با فرهنگ و نیاز های بیماران منطقه به جایگاهای ذیل دست یابد: 1.کسب عنوان بیمارستان دوستدارایمنی بیمار 2.تبدیل شدن به مرکز ترومای جنوب استان ایلام 3.کسب عنوان بیمارستان برتر ارتقاء کیفیت هتلینگ در جنوب استان. 4.کسب رتبه درجه یک اعتبار بخشی و بهبود کیفیت و حفظ آن 5.کسب عنوان بیمارستان دوستدار مادر اهداف کلی بیمارستان G1.بهبود کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی G2.توسعه کمی و کیفی سرمایه های انسانی G3.راه اندازی و توسعه زیر ساخت ها تجهیزات و تسهیلات بیمارستان G4.حفظ و ارتقا ایمنی بیمار و کار کنان در بیمارستان G5.مدیریت اثر بخشی درآمدها و هزینه های بیمارستان ذینفعان اصلی بیمارستان 1- بیماران انتظارات و توقعات: درمان مؤثر، امکانات و هتلینگ مناسب، احترام به باورهای فرهنگی و اعتقادی، کیفیت مناسب خدمات ارائه شده و رعایت حقوق بیمار 2- همراه بیماران انتظارات و توقعات: خدمات پشتیبانی و هتلینگ مناسب، امنیت و ایمنی 3-کارکنان انتظارات و توقعات: امنیت و ارتقاء شغلی، احترام، عدالت، شایسته سالاری، اجرای قوانین و دستورالعمل¬ها، توان¬مندسازی و ایمنی کار 4-سازمان¬های بیمه¬گر انتظارات و توقعات: تنظیم صحیح اسناد و ارسال به موقع، همکاری مناسب با ناظران و نمایندگان بیمه 5-دانشگاه علوم پزشکی توقعات و انتظارات: اجرای دستورات، همکاری مناسب با دانشگاه، توسعه خدمات درمانی، همگام و همسو بودن با سیاست های کلان دانشگاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 6-پیمانکاران و تأمین کنندگان توقعات و انتظارات: پرداخت به موقع مطالبات، شفاف بودن قراردادها، پایبندی به تعهدات 7-مقامات و مسئولین سیاسی توقعات و انتظارات: توسعه خدمات درمانی، آمادگی برای مقابله با بحران، رضایت مشتریان، پاسخ¬گویی به نیازهای جامعه آنالیز محیط داخلی و خارجی (SWOT Analysis) بررسی عوامل داخلی (IFE) : نقاط قوت\ نقاط ضعف S1. وجود پزشکان متخصص در رشته های داخلی زنان .اطفال.قلب و عروق.مغزواعصاب .جراح عمومی ، بیهوشی واعصاب وروان W1.عدم فضای کافی و مناسب بخش ها با توجه به نیاز بیماران S2. نوساز بودن فضای فیزیکی بیمارستان W2. کمبود پرستار و ماما و عدم تناسب تعدادبیماران با پرسنل S3.برخورداری از پرسنل با تجربه و متعهد W3. نداشتن بودجه و امکانات کافی و مناسب آموزشی و رفاهی برای پرسنل S4. برخورداری از سیستم HISو اتوماسیون اداری W4. کمبود اعتبارات ومنابع مالی –بدهی بالای بیمارستان S5. برخورداری از سیستم طرح تکریم ارباب رجوع در رسیدگی به شکایات مراجعین W5. کافی نبودن تعداد واحدهای خوابگاهی جهت پزشکان S6. برخورداری از دستگاه سی تی اسکن و گرافی دیجیتال W6. پایین بودن انگیزه کاری مناسب در کارکنان S7. برخورداری از سیستم حفاظت محیط بیمارستان W7. عدم تعهد بعضی از پزشکان متخصص در ویزیت روزانه بیماران و تعیین تکلیف آنهاو دقت در پرونده نويسي S8.پایین بودن تعرفه های پزشکی W8. فقدان برخی از متخصصین در برخی از رشته ها در بیمارستان S9.استقرار درمانگاه تخصصی در محیط بیمارستان W9. ناکافی بودن فضا برای اورژانس و تریاژ W10. عدم وجود اجناس ضروری در انبار W11. عدم برخورداری از نیروهای طرحی وقراردادی از دوره های آموزشی W12. عدم وجود سیستم تشویق وتنبیه W13.کمبود شدید فضا وتجهیزات برای حداقل نیازهای آموزشی مانند کتابخانه،کلاس درس وتجهیزات W14. کمبود تجهیزات پزشکی پشتیبان W15. عدم وجود درمانگاهی مناسب و متناسب با مراجعه کنندگان W16. نبود اتاق بازی در بخش کودکان W17. نبود بخش مجزای اعصاب وروان در بیمارستان بررسی عوامل خارجی: فرصت ها تهدید ها O1. اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت و پایین بودن تعرفه های درمانی T1. حجم بالای مراجعه کنندگان که باعث ایجاد نارضایتی میگردد O2.تنها بیمارستان موجود در شهرستان T2. عدم وجود ستاد رفاهی فعال جهت کارکنان دانشگاه O3. وجود تعامل بین بخش ها با سازمانهای بیمه گر T3. سطح توقع بالای مسئولین از بیمارستان با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان O4. وجود نیروی متخصص و جویای کار در زمینه های مختلف کاری مورد نیاز بیمارستان T4. وجود پدیده گردو غبار و زلزله در شهرستان O5. برون سپاری برخی واحدهای بیمارستان T5.پایین بودن سطح اقتصادی اجتماعی مردم منطقه و توان ضعیف آن ها در پرداخت هزینه های درمان O60بر خورداری اکثریت جامعه از بیمه درمانی T6.عدم همکاری سازمان های بیمه گردر پرداخت به موقع مطالبات T7.ایمن نبودن جاده ها و درصد بالای تصادفات T8. افزایش کسورات بیمارستان T9. عدم وجود خیرین در بیمارستان T10. تحریم اقتصادی ، پزشکی و غیره T11. منابع مالی و اعتباری ناکافی T12. دور بودن از مرکز استان T13. آب و هوای بشدت گرم بخصوص در فصول گرم سال T14. برخورد سلیقه ای در اجرای برخی قوانین مصوب از سوی مسئولین بالا دست لیست عوامل داخلی بیمارستان عوامل داخليIFE ضریب رتبه نمره نهایی برحسب صدم درصد نقاط قوت S1. وجود پزشکان متخصص در رشته های داخلی زنان .اطفال.قلب و عروق.مغزواعصاب .جراح عمومی و بیهوشی 8 4 0.32 S2. نوساز بودن فضای فیزیکی بیمارستان 5 4 0.20 S3.برخورداری از پرسنل با تجربه و متعهد 4 3 0.12 S4. برخورداری از سیستم HISو اتوماسیون اداری 2 3 0.06 S5. برخورداری از سیستم طرح تکریم ارباب رجوع در رسیدگی به شکایات مراجعین 3 3 0.09 S6. برخورداری از دستگاه سی تی اسکن و گرافی دیجیتال 5 4 0.20 S7. برخورداری از سیستم حفاظت محیط بیمارستان 2 3 0.06 S8.پایین بودن تعرفه های پزشکی 6 4 0.24 S9.استقرار درمانگاه تخصصی در محیط بیمارستان 5 3 0.15 نقاط ضعف W1.عدم فضای کافی و مناسب بخش ها با توجه به نیاز بیماران 0.7 1 0.07 W2. کمبود پرستار و ماما و عدم تناسب تعدادبیماران با پرسنل 4 1 0.04 W3. نداشتن بودجه و امکانات کافی و مناسب آموزشی و رفاهی برای پرسنل 4 2 0.08 W4. کمبود اعتبارات ومنابع مالی –بدهی بالای بیمارستان 6 1 0.06 W5. کافی نبودن تعداد واحدهای خوابگاهی جهت پزشکان 3 2 0.06 W6. پایین بودن انگیزه کاری مناسب در کارکنان 3 2 0.06 W7. عدم تعهد بعضی از پزشکان متخصص در ویزیت روزانه بیماران و تعیین تکلیف آنهاو دقت در پرونده نويسي 2 2 0.04 W8. فقدان برخی از متخصصین در برخی از رشته ها در بیمارستان 6 1 0.06 W9. ناکافی بودن فضا برای اورژانس و تریاژ 6 1 0.06 W10. عدم وجود اجناس ضروری در انبار 2 2 0.04 W11. عدم برخورداری از نیروهای طرحی وقراردادی از دوره های آموزشی 2 2 0.04 W12. عدم وجود سیستم تشویق وتنبیه 2 2 0.04 W13.کمبود شدید فضا وتجهیزات برای حداقل نیازهای آموزشی مانند کتابخانه،کلاس درس وتجهیزات 2 2 0.04 W14. کمبود تجهیزات پزشکی پشتیبان 3 2 0.06 W15. عدم وجود درمانگاهی مناسب و متناسب با مراجعه کنندگان 4 1 0.04 W16. نبود اتاق بازی در بخش کودکان 2 2 0.04 W17. نبود بخش مجزای روانپزشکی در بیمارستان 3 2 0.04 جمع 1 2/23 نمره ی 2.23(پایین تر از 2.5)نشان دهنده ی این است که بیمارستان از لحاظ عوامل درونی دارای ضعف است ونقاط ضعف آن بیشتر از نقاط قوت آن میباشد . لیست عوامل بیرونی بیمارستان بررسی عوامل خارجی: ضریب رتبه نمره نهایی فرصت ها O1. اجرایی شدن تحول نظام سلامت و پایین بودن تعرفه های درمانی 0.06 4 0.24 O2.تنها بیمارستان موجود در شهرستان 0.07 4 0.28 O3. وجود تعامل بین بخش ها با سازمانهای بیمه گر 0.03 3 0.09 O4. وجود نیروی متخصص و جویای کار در زمینه های مختلف کاری مورد نیاز بیمارستان 0.03 3 0.09 O5. برون سپاری برخی واحدهای بیمارستان 0.04 3 0.12 O60بر خورداری اکثریت جامعه از بیمه درمانی 0.05 3 0.15 تهدید ها T1. حجم بالای مراجعه کنندگان که باعث ایجاد نارضایتی میگردد 0.06 1 0.06 T2. عدم وجود ستاد رفاهی فعال جهت کارکنان دانشگاه 0.03 2 0.06 T3. سطح توقع بالای مسئولین از بیمارستان با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان 0.04 2 0.08 T4. وجود پدیده گردو غبار و زلزله در شهرستان 0.06 1 0.06 T5. پایین بودن سطح اقتصادی اجتماعی مردم منطقه و توان ضعیف آن ها در پرداخت هزینه های درمان 0.05 2 0.10 T6.عدم همکاری سازمان های بیمه گردر پرداخت به موقع مطالبات 0.06 1 0.06 T7.ایمن نبودن جاده ها و درصد بالای تصادفات 0.04 2 0.08 T8. افزایش کسورات بیمارستان 0.04 2 0.08 T9. عدم وجود خیرین در بیمارستان 0.05 1 0.05 T10. تحریم اقتصادی ، پزشکی و غیره 0.04 2 0.08 T11. منابع مالی و اعتباری ناکافی 0.07 1 0.07 T12. دور بودن از مرکز استان 0.06 1 0.06 T13. آب و هوای بشدت گرم بخصوص در فصول گرم سال 0.05 2 0.10 T14. برخورد سلیقه ای در اجرای برخی قوانین مصوب از سوی مسئولین بالا دست 0.03 2 0.06 جمع کل 1 1.97 نمره ی 1.97(پایینتر از 2.5)نشان دهنده این است که سازمان با تهدیدات زیادی در محیط بیرونی خود روبرو است. آنالیز عوامل داخلی و خارجی به روش ریاضی: O 2023 S 1.97 T "تجزیه و تحلیل داده¬ها" در تعیین عوامل تأثیرگذار درونی (ضعف¬ها و قوت¬ها) و بیرونی (تهدیدها و فرصت¬ها) و همچنین تعیین ضریب و امتیاز هر یک از این عوامل، در این ارزیابی مشخص شد که نمره نهایی عوامل خارجی برابر با 1.97 و نمره نهایی عوامل داخلی برابر با 2.23 می¬باشد. طبق الگوی استفاده شده برای تدوین سند استراتژیک بیمارستان، نمره نهایی5/2-1 بیانگر ضعف و نمره نهایی 4-5/2 بیانگر قوت در هر یک از عوامل مورد ارزیابی است. اگر نمره نهایی هریک از عوامل خارجی و داخلی کمتر از 5/2 باشد بیانگر تأثیرگذاری بیشتر تهدیدها نسبت به فرصت¬ها و ضعف¬ها نسبت به قوت¬ها است. در چنین حالتی موقعیت استراتژیک بیمارستان از نوع تدافعی است و استراتژی¬های کلان بیمارستان باید بر اساس استراتژی¬های منطبق با این موقعیت تدوین شوند. شایان ذکر است که با توجه به نمره نهایی عوامل خارجی، استراتژی¬های ترکیبی (تدافعی مایل به محافظ کارانه)می¬تواند استراتژی¬های مناسبی برای بهبود شرایط داخلی و خارجی فعلی باشند. S1. وجود پزشکان متخصص در رشته های داخلی زنان .اطفال.قلب و عروق.مغزواعصاب .جراح عمومی بیهوشی واعصاب وروان S2. نوساز بودن فضای فیزیکی بیمارستان S3.برخورداری از پرسنل با تجربه و متعهد S4. برخورداری از سیستم HISو اتوماسیون اداری S5. برخورداری از سیستم طرح تکریم ارباب رجوع در رسیدگی به شکایات مراجعین S6. برخورداری از دستگاه سی تی اسکن و گرافی دیجیتال S7. برخورداری از سیستم حفاظت محیط بیمارستان S8.پایین بودن تعرفه های پزشکی S9.استقرار درمانگاه تخصصی در محیط بیمارستان  (S)قوت ها :Soاستراتژی های گسترش فضاهای فیزیکی مورد نیاز بیمارستان:S2S1O2 مدیریت کاهش کسورات بیمارستان:S3S6O3 اطلاع رسانی توانمندی های تخصصی بیمارستان به :S6O1O6 شهرستانهای هم جوار :S3S2O1O2 برنامه ریزی جهت ارتقا وبهبودکیفیت ارائه خدمات و ارتقاء ایمنی بیماران حفظ و افزایش پزشکان در رشته های تخصصی:S1O2 فرصت ها (o) O1. اجرایی شدن تحول نظام سلامت و پایین بودن تعرفه های درمانی O2.تنها بیمارستان موجود در شهرستان O3. وجود تعامل بین بخش ها با سازمانهای بیمه گر O4. وجود نیروی متخصص و جویای کار در زمینه های مختلف کاری مورد نیاز بیمارستان O5. برون سپاری برخی واحدهای بیمارستان O60بر خورداری اکثریت جامعه از بیمه درمانی S1. وجود پزشکان متخصص در رشته های داخلی زنان .اطفال.قلب و عروق.مغزواعصاب .جراح عمومی و بیهوشی واعصاب وروان S2. نوساز بودن فضای فیزیکی بیمارستان S3.برخورداری از پرسنل با تجربه و متعهد S4. برخورداری از سیستم HISو اتوماسیون اداری S5. برخورداری از سیستم طرح تکریم ارباب رجوع در رسیدگی به شکایات مراجعین S6. برخورداری از دستگاه سی تی اسکن و گرافی دیجیتال S7. برخورداری از سیستم حفاظت محیط بیمارستان S8.پایین بودن تعرفه های پزشکی .استقرار درمانگاه تخصصی در محیط بیمارستان S9  (s)قوت ها :STاستراتژی های برنامه ریزی جهت ارتقای سطح رضایت:S5T1T3 گیرندگان خدمات برنامه ریزی جهت پیشگیری :S1S6T7T12T13 از بحران و بلایا با استفاده از استانداردها در بیمارستان (T)تهدیدها حجم بالای مراجعه کنندگان که باعث ایجاد نارضایتی میگردد1 عدم وجود ستاد رفاهی فعال جهت کارکنان دانشگاه2 3سطح توقع بالای مسئولین از بیمارستان با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان وجود پدیده گردو غبار و زلزله در شهرستان4 5.پایین بودن سطح اقتصادی اجتماعی مردم منطقه و توان ضعیف آن ها در پرداخت هزینه های درمان عدم همکاری سازمان های بیمه گر از پرداخت به موقع مطالب6 7ایمن نبودن جاده ها و درصد بالای تصادفات افزایش کسورات بیمارستان8 عدم وجود خیرین در بیمارستان9 تحریم اقتصادی ، پزشکی و غیره10 منابع مالی و اعتباری ناکافی11 دور بودن از مرکز استان12 13آب و هوای بشدت گرم بخصوص در فصول گرم سال 14برخورد سلیقه ای در اجرای برخی قوانین مصوب از سوی مسئولین بالادست 1.عدم فضای کافی و مناسب بخش ها با توجه به نیاز بیماران 2کمبود پرستار و ماما و عدم تناسب تعدادبیماران با پرسنل 3نداشتن بودجه و امکانات کافی و مناسب آموزشی و رفاهی برای پرسنل وجود پدیده گردو غبار و زلزله در شهرستان4 کافی نبودن تعداد واحدهای خوابگاهی جهت پزشکان5 پایین بودن انگیزه کاری مناسب در کارکنان6 7عدم تعهد بعضی از پزشکان متخصص در ویزیت روزانه بیماران و تعیین تکلیف آنهاو دقت در پرونده نويسي فقدان برخی از متخصصین در برخی از رشته ها در بیمارستان8 ناکافی بودن فضا برای اورژانس و تریاژ9 عدم وجود اجناس ضروری در انبار10 عدم برخورداری از نیروهای طرحی وقراردادی از دوره های آموزشی11 عدم وجود سیستم تشویق وتنبیه12 13کمبود شدید فضا وتجهیزات برای حداقل نیازهای آموزشی مانند کتابخانه،کلاس درس وتجهیزات کمبود تجهیزات پزشکی پشتیبان14 عدم وجود درمانگاهی مناسب و متناسب با مراجعه کنندگان15 نبود اتاق بازی در بخش کودکان16 17نبود بخش مجزای روانپزشکی در بیمارستان  (W)ضعف ها WOاستراتژی استفاده از پتانسیل خیرین و:W1W9W13O2W14O2 حمایت دانشگاه جهت برنامه ریزی برای فراهم نمودن تجهیزات مورد نیاز بیمارستان :W17O1 تامین فضای مناسب جهت راه اندازی بخش رواتپزشکی از طریق گسترش فضای فیزیکی :W2O4 تکمیل چارت سازمانی بیمارستان با توجه به کمبود نیروی پرستار و ماما تعهد بیشتر به پیاده سازی استاندارد های اعتبار بخشی:W7O1 فرصت ها (o) O1. اجرایی شدن تحول نظام سلامت و پایین بودن تعرفه های درمانی O2.تنها بیمارستان موجود در شهرستان O3. وجود تعامل بین بخش ها با سازمانهای بیمه گر O4. وجود نیروی متخصص و جویای کار در زمینه های مختلف کاری مورد نیاز بیمارستان O5. برون سپاری برخی واحدهای بیمارستان O60بر خورداری اکثر جامعه از بیمه درمانی 1.عدم فضای کافی و مناسب بخش ها با توجه به نیاز بیماران 2کمبود پرستار و ماما و عدم تناسب تعدادبیماران با پرسنل 3نداشتن بودجه و امکانات کافی و مناسب آموزشی و رفاهی برای پرسنل وجود پدیده گردو غبار و زلزله در شهرستان4 کافی نبودن تعداد واحدهای خوابگاهی جهت پزشکان5 پایین بودن انگیزه کاری مناسب در کارکنان6 7عدم تعهد بعضی از پزشکان متخصص در ویزیت روزانه بیماران و تعیین تکلیف آنهاو دقت در پرونده نويسي فقدان برخی از متخصصین در برخی از رشته ها در بیمارستان8 ناکافی بودن فضا برای اورژانس و تریاژ9 عدم وجود اجناس ضروری در انبار10 عدم برخورداری از نیروهای طرحی وقراردادی از دوره های آموزشی11 عدم وجود سیستم تشویق وتنبیه12 13کمبود شدید فضا وتجهیزات برای حداقل نیازهای آموزشی مانند کتابخانه،کلاس درس وتجهیزات کمبود تجهیزات پزشکی پشتیبان14 عدم وجود درمانگاهی مناسب و متناسب با مراجعه کنندگان15 نبود اتاق بازی در بخش کودکان16 17نبود بخش مجزای روانپزشکی در بیمارستان  (W)ضعف ها :WTاستراتژی های تسریع در ساخت پروژهای نیمه کاره:W1T1T12 بیمارستان جهت ایجاد فضاهای مناسب مور نیاز بیمارستان ایجاد ستاد رفاهی فعال جهت ایجاد انگیزه :W6W12T2 در پرسنل (T)تهدیدها حجم بالای مراجعه کنندگان که باعث ایجاد نارضایتی میگردد1 عدم وجود ستاد رفاهی فعال جهت کارکنان دانشگاه2 3سطح توقع بالای مسئولین از بیمارستان با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان وجود پدیده گردو غبار و زلزله در شهرستان4 5پایین بودن سطح اقتصادی اجتماعی مردم منطقه و توان ضعیف آن ها در پرداخت هزینه های درمان عدم همکاری سازمان های بیمه گردر پرداخت به موقع مطالبات6 7ایمن نبودن جاده ها و درصد بالای تصادفات افزایش کسورات بیمارستان8 عدم وجود خیرین در بیمارستان9 تحریم اقتصادی ، پزشکی و غیره10 منابع مالی و اعتباری ناکافی11 دور بودن از مرکز استان12 13آب و هوای بشدت گرم بخصوص در فصول گرم سال 14برخورد سلیقه ای در اجرای برخی قوانین مصوب از سوی مسئولین بالا دست (Objectives)اهداف عینی اهداف عینی (اختصاصی) استراتژی ها هدف کلی افزایش تعداد پزشکان :G1S1O2 متخصص از 10 حداقل به 15 تا پایان برنامه برگزاری :G1S1S6T7T12T13 سالیانه کلاسهای اطفا حریق و مانور زلزله به میزان 100/تا پایان برنامه دستیابی به درجه یک اعتبار:G1w7o1 بخشی تا پایان برنامه :S1O2 حفظ و افزایش پزشکان مقیم در رشته های تخصصی برنامه ریزی :S1S6T7T12T13 جهت پیشگری از بحران و بلایا با استفاده از استاندارد ها تعهد بیشتر سازمان به پیاده :W7O1 سازی استاندارد ها اعتبار بخشی G1 بهبود کیفیت خدمات تشخیصی درمانی راه اندازی بخش های:G2S2S1O2 تا پایان برنامهCCU و ICU تکمیل چارتهای خالی :C2W2O4 بیمارستان به میزان 80/0 تا پایان برنامه تعین فردی جهت :G2W6W12T2 ساماندهی خدمات رفاهی کارکنان تا پایان برنامه گسترش فضای فیزیکی :S2S1O2 مورد نیاز بیمارستان تکمیل چارتهای سازمان :W2O4 بیمارستان با توجه به کمبود نیروی پرستار و ماما ایجاد ستاد رفاهی فعال :W6W12T2 جهت انگیزه در پرسنل G2 توسعه کمی و کیفی سرمایه های انسانی اهداف عینی(اختصاصی) استراتژي ها هدف کلی جایگزین :G3W1W9W13W4O2 نمودن سالانه 10درصد تجهیزات فرسوده بیمارستان با تجهیزات پزشکی پیشرفته تخصیص 10درصد تختهای :G3W17O1 بیمارستان به بخش روان تا پایان برنامه :W1W9W13W4W14O2 استفاده از پتانسیل خیرین و حمایت دانشگاه جهت فراهم نمودن تجهیزات موردنیاز تامین فضای مناسب جهت راه اندازی :W17O1 بخش روانپزشکی از طریق گسترش فضای فیزیکی G3 راه اندازی و توسعه زیر ساخت ها تجهیزات و تسهیلات بیمارستان :G4S5T1T3 استقرار سنجه های حقوق گیرنده خدمت ونظام رسیدگی به شکایات به میزان 70درصد تا پایان برنامه :G4S3O1O2 دستیابی بیمارستان به لوح دوستدار ایمنی و دوستدار مادرتا پایان برنامه برنامه ریزی جهت ارتقاء رضایت:S5T1T3 گیرندگان خدمات برنامه ریزی جهت بهبود کیفیت:S3S2O1O2 ارائه خدمات و ارتقاء ایمنی G4 حفظ و ارتقا ایمنی بیماران و کارکنان کاهش سالانه 10درصد:G5S3S6O3 کسورات بیمه ای بیمارستان تا پایان برنامه انتقال بلوک زایمان به :G5W1T1T12 ساختمان جدید و افتتاح پارکینگ بیمارستان تا پایان سال 95 مدیریت کاهش کسورات بیمارستان :S3S6O3 تسریع در ساخت پروژهای نیمه کاره :W1T1T12 بیمارستان جهت ایجاد فضای مناسب و مورد نیاز بیمارستان G5 مدیریت اثر بخشی درآمدها وهزینه های بیمارستان
جستجو